Follow on Bloglovin

maandag 24 augustus 2020

Een lingerie-testproject /Maya bra - Afi Atelier

Ik ben nog maar net begonnen met lingerie maken en ik wil er alles over weten!
Ik besloot om daarom een testproject voor mezelf te maken en te experimenteren met een aantal dingen.  Daarvoor koos ik het gratis patroon van Afi Atelier, de Maya bra.

Het is naaitechnisch zeker niet mijn beste project, maar de set is wel draagbaar en ik vind hem zelf heel mooi! Ik hou van de kleuren.




Waarmee ik experimenteerde:
  • De beugels: bij voorgaande modellen blijk ik telkens last te hebben van de beugels die te hoog en te breed zitten tussen de borsten. Ik wou eens waten wat het gaf als ik de beugels over mekaar liet komen in het midden. Het resultaat: dat is niet ideaal, het werkt minder mooi af en het blijft vervelend. Ik moet dus op zoek naar een model met een halve beugel.
  • Omvouwelastiek ipv picot: ik deed de afwerking van de ganse bh en slip met omvouwelastiek in plaats van picot.   Ik vind persoonlijk dat picot veel netter afwerkt. (Maar ik moet ook nog wat oefenen op het inzetten van die omvouwelastiek, dat kan netter.)
  • Omvouwelastiek 80% of 90%: Om de bolling van de cup mooier te maken, is de omvouwelastiek korter dan de lengte van de stof waar die overheen moet komen.  De vraag is dan: gebruik je 80% of 90%.  Ik maakte bewust 1 cup met 80% en één cup met 90% om het verschil te zien.  Ze passen allebei, maar die met 80% staat mooier bol en heeft dus mijn voorkeur.  Ik vermoed wel dat het afhangt van het model van bh.  
  • Ik liet het kantlaagje lager komen dan de onderrand van de bh. Op zich wel mooi! Maar ik vind het nu ook niet meteen een meerwaarde voor het draagcomfort.
  • Ik haalde een solden-bh van 3 euro uit de zeeman uit mekaar op te zien hoe dat er binnenin qua afwerking uit zag ik besloot om de schouderbanden en de bh sluiting te hergebruiken voor dit project.
  • De slip liet ik aan de zijkanten open en deed er elastiek tussen langs boven en onder. Online zie je altijd van die mooie lingeriemodellen met straps langs de zijkant van hun slip. Maar “in’t echt” staat dat niet zo elegant als op het fotomodel. 
  • Verder verlaagde ik opnieuw de brug en de cup vooraan
  • En ik deed weer padding in de bh, dat zit zoveel beter! 

De bh en de slip kregen een zeesterretje als afwerking. 






Voila, weer heel wat bijgeleerd!
Op naar de volgende.


Patroon bh: Afi Atelier, Maya bra
Maat bh: 70F
Patroon string: Lacey Thong 
Maat string: small
Stof: power mesh marine blauw -lijfgoed.nl - kant:aliexpress



Geen opmerkingen:

Een reactie posten