Follow on Bloglovin

maandag 14 september 2015

Een stofje zonder bestemming... werd de Trixie Rok van La Maison Victor

Hoe beginnen jullie aan een naai project?
Kopen jullie eerst een leuke stof en zoek je nadien een patroon erbij?
Of koop je eerst een patroon en ga je nadien gericht op zoek naar de juiste stof?

In mijn geval is het meestal het eerste.
Zo kocht ik bij Moda Stoffen in Heist op den Berg een stevige harde stof met lichte stretch en een bloemenmotief.  Ik vond ze zo mooi!  Er was nog net 70cm op de rol en besloot het mee te nemen.

Het zoveelste stofje zonder bestemming ging mijn kast in...
en kwam er onlangs terug uit.  Ik besloot dat het de Trixie Rok van La Maison Victor moest worden!




Ik overwoog eerst om de zakken niet te maken.  Zakken in een nette rok, ik vind dat zo raar. Jullie ook?
Maar ik volgde toch netjes het voorgeschreven patroon en voila, mijn Trixie Rok:




De zakken vallen nog wel mee :)
Ik heb het patroon enorm moeten bijpassen want mijn lende viel in maatje 36 en mijn heupen in maatje 34.  Ik heb maat 36 gemaakt en manueel aangepast na het driegen.

Wat een zalig stofje om te dragen trouwens!!











Stof: Moda stoffen Heist op den Berg
Patroon: la Maison Victor editie 3 Mei Juni 2015 - TRIXIE ROK



9 opmerkingen:

  1. waw, dit staat je prachtig! zakken probeer ik sinds kort altijd wel te behouden als ze in het patroon zitten en niet te moeilijk lijken. ik vind het altijd handig om een zakdoek of sleutels in kwijt te kunnen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, leuk... je doet me zin krijgen om dat ook eens te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie rok! Hoe lang deed je al naaien voor je dit gemaakt had? Ben je vroeg begonnen met eigen kleding te maken tijdens je opleiding of heb je gewacht tot je basisopleiding achter de rug was? Heb je daarna nog de modules uitgebreid? Heb je zelf al iets ontworpen of is het voornamelijk van bestaande patronen?

    Ik volg zelf basis naaien in het CVO sinds september. We maken momenteel een pyjama en hebben een boekcover, een speldenkussen en 2 kussenslopen achter de rug (een met rits en een met knoopssluiting).

    Groetjes,
    Laura An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe nu het 3e jaar naaien in opleiding bij het CVO. Eerst de basis, vorig jaar was het de module "blouse-jurk" en dit jaar is het de module "rok-pantalon". Deze rok heb ik gewoon thuis gemaakt en ik experimenteer ook heel veel thuis, soms met succes, soms ook niet ;)

      Verwijderen
    2. Dus we doen hetzelfde, maar ik loop een paar jaar achter :). Zou het te doen zijn om 2 modules tegelijkertijd te doen? Bij de basis hadden ze het mij afgeraden, omdat je toch de basis nodig had. Maar aangezien het toch erop lijkt dat mijn tijd niet ingevuld geraakt, dacht ik er sneller doorheen te geraken door meer modules tegelijk te doen volgend schooljaar.

      Ik heb wel als snel gemerkt dat ideeën hebben niet het probleem is, maar wel je ideeën afstemmen op de stoffen die je kan verkrijgen. 't Is een hele zoektocht om hetgeen te vinden dat je in je hoofd hebt.

      Verwijderen
  4. De basis heb je inderdaad een beetje nodig. Maar vanaf het 2e jaar, zou je volgens mij 2 modules kunnen combineren ja! En thuis veel uitproberen hé ;)
    Wat stoffen betreft, een beetje uitkijken naar de "speciale" stofjes, die kan je vinden hoor, maar het is inderdaad een hele zoektocht!
    Succes nog daar!

    BeantwoordenVerwijderen