Follow on Bloglovin

vrijdag 13 juni 2014

Jumpsuit en Marcelleke om te oefenen

Onder het motto: "nuttig opgebruiken van mijn aangekochte stofjes en tegelijkertijd nog wat oefenen met tricot, boordstof en tweelingnaald", begon ik aan een Jumpsuit voor baby broer en een Marcelleke voor Mauro.

 Ik gebruikte het tricootje met circusdieren is van Käselotti voor Lillestoff dat ik dus nog liggen had.

Het resultaat:

De jumpsuit beschouw ik eigenlijk als een mislukking.
Ik gebruikte hiervoor een patroontje van "Kiind".  Op het eerste zicht leek het wel simpel en duidelijk, maar als beginner miste ik toch wat info.  

Wat ging er allemaal fout? 
 Om te beginnen wilde ik weeral eens te snel zijn en had ik dus niet goed gelezen hoe ik de kraag moest afboorden met boordstof en heb dus maar wat verzonnen. GEEN goed idee... Zoals je ziet is zowel de kraag als de benen niet mooi rond en slecht afgewerkt.  
Bijgevolg staan de Kamsnaps ook niet mooi.  
De mouw- en pijpboorden op de overlock gingen een heel stuk vlotter omdat ik daar al eens kon oefenen bij mijn vorig projectje.  Alhoewel ik daar ook weer de mist in ging en één pijpboord binnenstebuiten aan het been zette.  
Wat ik met de jumpsuit ga doen weet ik nog niet.  Voorlopig in de kast leggen.  Als baby broer geboren is en de juist maat heeft, zeker eens aanpassen, maar waarschijnlijk erna weggooien.



Het Marcelleke, daar ben ik wel tevreden over!
Ik gebruikte een patroon van "Van Katoen", dat je gratis kan downloaden.

Ik heb wel nog even moeite gehad met de onderkant af te werken met tweelingnaald.  Mijn stof krulde altijd op tussen de 2 stiksels.
En toen las ik plots de magische tip :)  "Zet je steeklengte iets groter, op 3.5 bijvoorbeeld".  En voila, probleem opgelost!  Zie het verschil hieronder.
  

Ik ben ook de tips van Mamasha gaan lezen over het werken met boordstof en tricot.  En dat ging uiteraard een pak beter! 
De boordstof in de hals en mouwen is deze keer correct aangezet.  



Eindconclusie, ik heb het voorlopig gehad met de jumpsuit... Maar een marcelleke, durf ik nog wel eens maken als ik ooit nog eens wat overschotjes tricot heb. 
De tweelingnaald en ikke zijn voorlopig nog niet echt goeie vrienden...   Ik ben er voorlopig geen fan van.  Misschien in de toekomst na wat meer oefening ;)


Indien het weer het toelaat de komende dagen, volgt er zeker nog een "aan"-foto van Mauro met zijn nieuw marcelleke.

-----------------------------------


Zoals beloofd enkele "aan"-foto's van het marcelleke:
(stil zitten is niet mauro's sterkste kant, poseren doet hij ook niet zo graag, vandaar de slechte bewogen kwaliteit van de foto's)




 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten