Follow on Bloglovin

maandag 15 augustus 2016

Een ervaring rijker: gordijnen maken

Gordijnen maken, naar het schijnt niet moeilijk... Het staat al lang op mijn "To-Sew-lijstje". Niet per sé omdat ik gordijnen nodig had, maar ik wou het wel eens proberen voor de ervaring.

Voila, die ervaring ben ik nu rijker :)


Vergeef mij voor de slechte belichting op de foto. Ik vind foto's nemen aan een raam ongelooflijk moeilijk door die lichtinval!

Mijn stof, die kocht ik bij Ikea voor slechts 5 euro per meter. Het is een goeie dikke zware stof!
Ik was daar onlangs voor iets totaal anders en ik zag daar een gordijn hangen die mijn aandacht trok door het drukke motief en de vele kleuren! Exact wat ik nodig heb op onze slaapkamer!

De gordijnen kunnen perfect helemaal dicht, maar aangezien wij rolluiken hebben zal dat nooit gebeuren. Ze hangen dus enkel en alleen ter decoratie.

Aantallen en berekeningen:
Ik kocht 7m stof en eigenlijk was dat wat te nipt gerekend als je de verhouding 1:2,5 (1m raam = 2.5m gordijn) toepast. Ik koos dus voor de verhouding 1:2, wat op zich nog goed genoeg is aangezien de gordijnen niet dicht moeten. 

Ook onderaan wordt meestal een zoom van 2x10cm voorzien, waar ik maar 2x6cm voorzag omdat ik anders niet toekwam met mijn stof. Ach jah, niemand gaat erover vallen dat mijn zoom korter is dan de standaard:)

Ik werkte ook met bandex, een gordijnlint met koordjes in. Die koordjes moet je dan aantrekken nadat het lint opgestikt is. En voila, gordijnplooien of rimpels komen vanzelf. Super handig!

Verder haalde ik gordijnhaken bij HV interieur. Zo van het type die je gewoon mee tussen de gordijnplooien stikt. 


Ik had nog net 2 biesjes overschot. Die stikte ik af en gebruikte ze als lint om mijn gordijn bij elkaar te houden. 

En of ik nu ooit nog eens gordijnen ga maken? 
Ik denk het niet... Of hetzij voor een heel klein raampje. 
Er is niets moeilijks aan. Maar wat een gedoe met zo'n grote lappen stof... Ik zucht nog spontaan als ik eraan terugdenk....
Maar ik ben wel weeral blij dat ik het eeens geprobeerd heb!


3 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan! Ik ben van plan om alle gordijnen voor ons nieuwe huis te naaien, maar ik kijk er ook wat tegenop. Ik zal me misschien maar voornemen om eerst al eens aan de kinderkamers te beginnen 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, goed idee om eerst klein te beginnen. Het is vooral de grote lappen stof die vervelend zijn hoor. Verder valt het allemaal goed mee.

      Verwijderen
    2. Hihi, goed idee om eerst klein te beginnen. Het is vooral de grote lappen stof die vervelend zijn hoor. Verder valt het allemaal goed mee.

      Verwijderen